In het meerjarige project ‘Midden-Groningen op de kaart’ wil de gemeente toerisme versterken en de leefbaarheid in de regio verbeteren. Op deze manier kunnen voorzieningen behouden blijven of zelfs toenemen. Toeristische en culturele organisaties krijgen ondersteuning om het aanbod van bijvoorbeeld wandelroutes te verbeteren. Daarmee wordt de bekendheid van het gebied en de voorzieningen vergroot. Doel is om met twee onderdelen het imago van de regio te verbeteren zodat toeristen langer blijven en terugkomen.
1. Magazine met cultuurroutes
Er is een magazine met cultuurroutes uitgebracht. Hieraan zijn arrangementen gekoppeld en er worden excursies georganiseerd.
De recreatieve sector promoot fiets-, wandel- en vaarroutes. Verschillende bezienswaardigheden zoals musea, cultureel erfgoed, kunstobjecten en toeristische trekpleisters zijn te bewonderen langs de route. Deze vertellen iets over de streek maar geven ook de gelegenheid om even uit te rusten en van de omgeving te genieten.
Het magazine is beschikbaar voor toeristen en recreanten, maar uiteraard ook voor de inwoners van Midden-Groningen. Het magazine is gratis af te halen in de bibliotheek van Het Huis van Cultuur en Bestuur in Hoogezand en bij een groot aantal bedrijven en organisaties in de recreatieve sector, zoals campings, restaurants en musea. Wil je de routes liever digitaal? Kijk dan eens op www.visitgroningen.nl
Postercampagne
In de zomer van 2022 is een postercampagne gelanceerd met om de cultuurroutes te promoten. Handige routekaarten leiden je langs molens, kerken en ander erfgoed in Midden-Groningen.
2. Aletta en Roegbainders
De komende tijd gaat Marketing Midden-Groningen aan de slag met het verbeteren van de Aletta Jacobs route in Sappemeer en het uitwerken van het Roegbainderspad in Slochteren en het Roegwold.
On Tour
In augustus 2022 gingen we ‘on tour’ in de gemeente Midden-Groningen. Het was nog volop zomer toen we langsgingen bij Peddel en zo in Kiel-Windeweer. De regio verkennen vanuit de kano. Wilma vertelde ons hier enthousiast over.