Direct naar hoofdinhoud
Sfeerbeeld van de binnenkant van een Arrivatrein

Pilot Automatic Train Operation

Een pilot met een ondersteunend systeem dat machinisten helpt bij het besturen van de trein zodat er meer treinen kunnen rijden, die zuiniger, punctuele en comfortabeler zijn.

Automatic Train Operation (ATO) is een ondersteunend systeem (een soort cruisecontrol) dat machinisten helpt bij het besturen van de trein. Het doel van ATO is dat er meer treinen kunnen rijden die ook nog eens zuiniger, punctueler en comfortabeler zijn.

In Groningen hebben zijn veel enkelsporige spoorlijnen, waardoor inhalen niet mogelijk is. Met extra sporen kunnen er meer treinen rijden, maar ATO is wellicht een slimmer alternatief. Door ATO kunnen treinen secuurder rijden, waardoor reizigers minder overstappen missen. Deze hogere punctualiteit is juist op enkel spoor erg belangrijk omdat één vertraagde trein tot meer vertraagde treinen leidt. Ook kunnen treinen dichter op elkaar rijden, waardoor er extra treinen kunnen worden ingezet. Een ander mooi effect is dat de treinen door het gebruik van ATO zuiniger rijden.

Het mooist aan dit project? Dat we het gewoon zijn gaan dóen. Je kunt achter je bureau berekeningen blijven maken, erover praten en er nog eens over praten. Maar door zo’n trein gewoon te laten rijden, leer je het meest. En dat is wat we hebben gedaan. Niet lullen maar poetsen.

YVONNE DUBBEN, PROJECTLEIDER PILOT ATO BIJ ARRIVA NEDERLAND

Alle bevindingen worden naast elkaar gelegd en geanalyseerd. Vervolgens gaan alle partijen met elkaar om tafel over hoe nu verder.


Meer informatie
Dit project maakt deel uit van het provinciaal programma:

Het provinciaal programma draagt bij aan projecten die vaak gemeentegrens overstijgend zijn, maatschappelijke thema’s waar vaak een provinciale aanpak voor nodig is.

Zelf ook een goed idee voor de toekomst van Groningen?

Projectdetails

Thema's
Jaartal van goedkeuring
2019
Aanvrager
Provincie Groningen
Partners
Arriva, ProRail, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Stadler Rail
Projectbudget
€ 1.000.000
Bijdrage Nationaal Programma Groningen
€ 526.250

Meer projecten van het provinciaal programma: