“Het is goed om collectief bewustzijn onder jongeren te kweken”
Met open vizier en drie teams begon scholengemeenschap Ubbo Emmius uit Stadskanaal aan de scholenchallenge. We gingen hierover in gesprek met docent Tijs Glazenborg.

Met open vizier en drie teams begon scholengemeenschap Ubbo Emmius uit Stadskanaal aan de scholenchallenge. We gingen hierover in gesprek met docent Tijs Glazenborg.
Om de impact van de investeringen in de provincie te vergroten gaan wij ons richten op deze vijf baanbrekende programma’s: waterstof, landbouw en voedsel, medische technologie en preventieve gezondheidszorg, circulaire economie en recreatie en toerisme.
Wat is nou precies gamification, wat verstaan we onder CO₂ en hoe bereid je een perfecte pitch voor? Tijdens de kennissessie op 6 oktober van IT Hub Hoogeveen kregen de hackathon-teams die zich richten op gamification daar antwoord op.
Een fijne woonomgeving, goed onderwijs en een bloeiende recreatieve sector. Hierover gaan vier nieuwe projecten van de gemeenten Eemsdelta, Groningen en Het Hogeland. Al deze projecten dragen bij aan de leefbaarheid, aantrekkelijk wonen en werken, in dorpen en wijken in de provincie.
Woon jij in de gemeente Eemsdelta en heb je een idee voor je eigen buurt of wijk? Goed nieuws, de komende jaren ondersteunt de gemeente nieuwe ideeën vanuit de samenleving. Het geld is voor alle inwoners uit Eemsdelta, die een idee willen uitvoeren om de leefbaarheid in de gemeente te verbeteren.
Op 15 en 16 september trapten we de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’ af met een spectaculaire hackathon. Scholieren gingen dertig uur lang aan de slag met een energievraagstuk. Non-stop. Jorien de Leeuw, adviseur jongerenparticipatie en hackathons, kijkt enthousiast terug op het event.
Vida Kasaei en Amir Komelizadeh winnen 60.000 euro voor het maken van de film Schoem. Colin Mooijman wint dit bedrag voor zijn documentaire over Groninger media-icoon Piet van Dijken. Dit hebben we woensdag 28 september bekendgemaakt in De Biotoop Haren.
Doe het ze maar na, dertig uur non-stop aan de slag met vier verschillende opdrachten die te maken hebben met energie. Leerlingen op veertien verschillende scholen deden dit op 15 en 16 september tijdens de hackathon van de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’.
Organisaties die innovatieve projecten hebben om mensen aan het werk te krijgen, te houden en een leven lang te ontwikkelen, kunnen gebruik maken van het Verbindingsfonds. Het doel van het fonds is zoveel mogelijk mensen mee te laten doen op de arbeidsmarkt.
Het ontwikkelen van een game, meer energie opwekken op school en een website waarop je energie kan verhandelen. Hierover gaan de vier winnende ideeën van scholieren in Groningen, Drenthe en Friesland. Op 15 en 16 september hebben 33 teams met in totaal 185 leerlingen en studenten nagedacht over energiekwesties.
Ondernemers met een succesverhaal. Daar hebben we er veel van in de provincie Groningen. We vroegen Dion ten Heggeler, één van de founders van Chordify, naar tips, de opstartfase én het bedrijf anno nu. We want the world to live its music, klinkt het motto van muziekfanaten Dion en zijn collega’s. Vol passie werken zij…
Nog twee dagen en dan is het zover: de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’ gaat van start met een hackathon op 15 en 16 september! Scholieren presenteren aan het einde van dag twee in een pitchfilmpje aan de jury. Maar hoe staan de juryleden eigenlijk in de wedstrijd en waar gaan ze op letten?