Wat als kinderen op school niet alleen leren uit boeken, maar ook muziek maken, koken, sporten, onderzoeken en creëren? Met het Toukomstproject Kansrijke Generatie krijgen basisschoolkinderen in Groningen die kans met een verrijkt schoolaanbod. Het project zorgt voor extra activiteiten, zodat kinderen hun talenten ontdekken en hun wereld groter wordt.
In sommige delen van de provincie hebben kinderen minder toegang tot goede sport- en cultuuractiviteiten en is er minder aanbod op het gebied van gezondheid en welzijn. Kansrijke Generatie sluit aan op Tijd voor Toekomst, dat in 2021 is gestart. Tijd voor Toekomst is een intensief programma waarmee de schooldag van kinderen in Groningen wordt verrijkt, zodat zij dezelfde kansen krijgen op het gebied van bewegen, cultuur, techniek, natuur en gezondheid. Dit verkleint de verschillen in onderwijsprestaties en draagt bij aan een gezondere en veerkrachtigere samenleving.
Het programma wordt in de toekomst voortgezet in de Sociale Agenda van Nij Begun.
Alle kinderen verdienen een onvergetelijke en waardevolle tijd op school en extra aandacht om zich te kunnen ontwikkelen.
DANIËLLE BEKKERING
Gelijke kansen
Kansrijke Generatie is een soort Tijd voor Toekomst ‘light’. “We bieden scholen, die nog niet kunnen meedoen aan het intensieve programma, de mogelijkheid om alvast kennis te maken met een verrijkt schoolprogramma”, zegt Daniëlle Bekkering, directeur van HANNN (Healthy Ageing Network Northern Netherlands), het samenwerkingsverband dat het project coördineert. “In het aardbevingsgebied zie je scheuren in huizen, maar in heel Groningen zie je scheuren in het fundament van de samenleving. Wij gaan voor kansengelijkheid voor alle kinderen in de regio. Alle kinderen verdienen een onvergetelijke en waardevolle tijd op school en extra aandacht om zich te kunnen ontwikkelen.”
Scholen die meedoen aan Kansrijke Generatie hoeven niet het uitgebreide traject te doorlopen dat onderdeel is van het uitgebreide programma. Janneke Annema, project- en communicatiemedewerker bij HANNN: “We bieden scholen pasklare lesprogramma’s aan die voor een deel al ontwikkeld zijn voor de scholen die meedoen aan Tijd voor Toekomst. Ook ontwikkelen we samen met gemeenten nieuw aanbod.”
De bevlogenheid van gastdocenten, workshopbegeleiders, vrijwilligers en ouders maakt het schoolprogramma écht rijker.
JANNEKE ANNEMA
Leren door te doen
Het project focust zich op praktijkgerichte ervaringen waarin het doen centraal staat. De activiteiten en lessen worden verzorgd door vakmensen, vrijwilligers van verenigingen en bewoners uit de eigen gemeente. De basisschoolleerlingen gaan aan de slag met sport en spel, maken muziek, ontdekken de natuur, werken met techniek of leren koken.
Deze activiteiten zijn leuk én helpen kinderen bij hun ontwikkeling. Ze leren samenwerken, krijgen meer zelfvertrouwen en ontdekken nieuwe interesses. “Niet elk kind komt vanzelf in aanraking met sport, muziek of techniek. Kinderen bloeien op als ze iets doen wat bij hen past. Zo ontdekken ze hun talenten,” zegt Daniëlle. “Elke gemeente bepaalt zelf aan welk aanbod behoefte is en welke wensen er zijn. Wij helpen gemeenten bij het maken van een goed plan en brengen de juiste partijen bij elkaar.”
Bijzondere docenten
In de lessen en tijdens activiteiten maken de leerlingen kennis met bevlogen gastdocenten, workshopbegeleiders, vrijwilligers en ouders. Janneke: “Hun bevlogenheid is heel aanstekelijk voor kinderen. Maar het is soms best lastig om informatie over te brengen die aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Daarom is het zo mooi dat er trainingen zijn via het platform van Tijd voor Toekomst, waar ook scholen die meedoen aan Kansrijke Generatie gebruik van kunnen maken. Hier leer je hoe je inspirerende lessen geeft of activiteiten organiseert én hoe je kinderen bij de les houdt. Het zijn allemaal bouwstenen die het schoolprogramma ook écht rijker maken.”



