Een spel, een film, presentaties, gesprekken, hamburgers bakken… Er was genoeg te doen voor de deelnemers van de scholenchallenge tijdens de bijeenkomst op 27 oktober bij energie-kenniscentrum EnTranCe van de Hanzehogeschool Groningen. Alles in het teken van de energietransitie en van de challenge. Organisator Ans Assies: “De energie spat ervan af bij deze jongeren.”

Het is belangrijk dat middelbare scholieren beseffen dat de energietransitie ook hen aangaat, vindt Ans Assies, programmamanager van de learning communities binnen EnTranCe – Centre of Expertise Energy en betrokken als opdrachtgever binnen de scholenchallenge.

“Tijdens de bijeenkomst van 27 oktober hebben we de leerlingen laten zien wat hun rol kan zijn. Deze generatie is de generatie die het moet gaan doen. Dit is hun toekomst.” In totaal waren er 44 leerlingen aanwezig van Scholengemeenschap Ubbo Emmius, SG De Nieuwe Veste, het Preadinius Gymnasium Groningen en het Alfa-college.

― Ans Assies

We-Energy Game

Na een welkomstwoord, waarin Ans kort vertelde wat energietransitie precies is, bekeken de jongeren de tekenfilm ‘Morgenland’. Daarin wordt het complexe onderwerp op een heldere manier uitgelegd. Ans: “De leerlingen speelden vervolgens de We-Energy Game: een bordspel met als doel leren begrijpen dat elke keuze voor- en nadelen heeft. Voor het klimaat, maar ook wat betreft wetgeving, kosten, de reactie van burgers et cetera. De consequenties van een kerncentrale zijn bijvoorbeeld anders dan van een zonnepark. Er ontstond een fantastische dynamiek en er waren felle discussies.”

Kennis

Medeorganisator Alexander Grit is lector bij het lectoraat Ondernemen in verandering (een samenwerking tussen het Centre of Expertise Ondernemerschap van de Hanzehogeschool en het Alfa-college) en ook opdrachtgever binnen de scholenchallenge. Hij leerde met zijn spoedcursus ‘kritische vriend methode’ de jongeren bijvoorbeeld het belang van kennis vergaren buiten je directe netwerk.

“Ontwikkel je zwakke verbindingen, noemde ik het: mensen met wie je indirect contact hebt. Bijvoorbeeld de ouders van je vrienden. Of een oom die je weinig ziet. Zij kunnen je nieuwe dingen leren. De kennis van je eigen ouders ken je al. Ook legde ik uit dat het goed is om positief te formuleren als je hulp nodig hebt. Zeg liever: ‘Ik zoek dit.’ En niet: ‘Ik heb dit niet.’

― Alexander Grit

Experts

Het was niet alleen maar kijken en luisteren. De scholieren gingen ook samen in gesprek aan de hand van de kritische vriend methode. “Het is goed dat ze elkaar leren kennen, weten waar de anderen mee bezig zijn,” aldus Alexander. “Ze konden ook vragen stellen aan Herman Gesink, Aldert Schaaphok en Marten van de Laan, experts op het gebied van platformeconomie en energietransitie. Heel fijn dat de teams gebruik konden maken van de kennis van deze experts.”

Tosti’s en vegaburgers

Ans: “Een deel van de groep kreeg een workshop praktische toepassingen van waterstof van EnTranCe-docent Cor Scholte. Hij heeft een buggy heeft met een barbecue erachter. Op de batterij van de buggy bakte hij tosti’s. Ook liet hij het verschil zien tussen barbecueën op butagas en waterstof. Voor alle leerlingen waren er uiteindelijk hamburgers en vegaburgers.”

Ans noemt de bijeenkomst zeer geslaagd: “Zo’n scholenchallenge, de hackathon en deze bijeenkomst: dit zijn zulke nieuwe vormen. Hiermee krijg je jongeren warm voor ingewikkelde thema’s die best ver van ze afstaan. De energie spat eraf.”