Met open vizier en drie teams begon scholengemeenschap Ubbo Emmius uit Stadskanaal aan de scholenchallenge. Tijs Glazenborg is docent biologie en O & O (onderzoek en ontwerpen) en begeleider van de teams: “De hackathon vond ik geweldig.”

Tijs: “Ook al wisten we niet precies wat we konden verwachten, mijn technasium-4-klas en ik waren al snel enthousiast over de scholenchallenge. We hebben drie teams gevormd, in totaal zestien leerlingen. In de weken in de aanloop naar de hackathon heb ik gezegd: ‘Verdiep je in het onderwerp. Wat is duurzame energie? Hoe zit het met de energietransitie? Onderzoek op welk specifiek onderwerp je je wilt richten.’

Tijdens de hackathon, die ik geweldig vond, heb ik ze vooral vrijgelaten. Ik liep er als begeleider, maar liet ze hun gang gaan. Het mooie is dat – naast dat ze leren over duurzame energie – ze elkaar heel goed leerden kennen. Ze zaten dicht op elkaar, dertig uur lang. Ook werkten leerlingen samen die dat anders misschien nooit hadden gedaan. Er zijn vriendschappen gevormd. Al waren er soms ook ruzietjes, maar dat gebeurt als je zo intensief samenwerkt.”

Ideeën

“Eén team richtte zich op de invloed van de keuzes die je maakt op het klimaat: bewustwording via een game. Twee teams gingen aan de slag met het bestrijden van energiearmoede. Denk daarbij aan een website waar mensen die energie overhouden, die aanbieden aan mensen met weinig geld. Of aan een publieke ruimte die een paar uur open is voor een bepaalde activiteit en toch al opgewarmd is, ook gebruikt kan worden voor andere activiteiten.

Het andere energiearmoede-idee draait om een pand, een gemeenschappelijke ruimte, waar mensen die het niet breed hebben naartoe kunnen om bijvoorbeeld te douchen. Maar waar je ook elektronische apparaten kunt inleveren, voor anderen. Een plek die meteen ook een sociale plek is voor mensen die niet zo’n groot sociaal netwerk hebben.”

Trots

“Onder het personeel hier op school leeft de scholenchallenge zeker. Zo’n hackathon willen we elk jaar wel, iedereen is superenthousiast. Het is goed om door zo’n challenge een maatschappelijk onderwerp aan te raken. Om collectief bewustzijn onder jongeren te kweken. 

Nu afwachten hoever de teams van onze school het gaan schoppen tijdens de Dragons’ Den op 11 november. Ik hoop dat ze een product leveren waar ze zelf trots op zijn. Niet per se één waar ik trots op ben. Ik ben er om te begeleiden. Maar natuurlijk hoop ik op het beste!”