wij hebben de toekomst

Over scholen-
challenge

Jongeren hebben allerlei ideeën over wat zij belangrijk vinden voor hun toekomst. Ook op het gebied van energie. Vlak na de schoolvakantie in 2022 organiseerden wij de eerste editie van de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’. Een challenge voor scholieren van technasium-, vmbo- en mbo-scholen in Groningen, Drenthe en Friesland met als thema energie. 

De challenge startte donderdag 15 september 2022 met een hackathon, waaraan 185 leerlingen en studenten in 33 teams meededen. De hackathon draaide om het aangaan van uitdagingen en het zoeken van uitwegen voor het oplossen van één van de vier energievraagstukken van verschillende opdrachtgevers. Dit alles in een tijdsbestek van maar dertig uur.

Energievraagstukken

Vrijdagavond 16 september pitchten de teams hun oplossing in een filmpje aan de jury. En daarna? Zijn ze met hun klas aan de slag gegaan om het idee verder uit te werken. Op vrijdag 11 november presenteerden ze hun ideeën in een ‘Dragons’ Den-achtige setting’ in één van de drie provinciehuizen. Dit deden ze in de provincie waar hun school staat. Voor het ontwikkelen van de meest kansrijke oplossing in elke provincie was een bedrag beschikbaar.

“Jongeren zijn vindingrijk en creatief, we zijn erg benieuwd wat zij weten te bereiken in die dertig uur én daarna.”

– Siem Jansen, directeur Nationaal Programma Groningen

Hackathon

Dertig uur non-stop aan de slag? Ja dat klopt! Dat doe je in een hackathon. Tijdens de hackathon ging elk team, met daarin vier tot zes deelnemers, dertig uur op school bezig met het uitwerken van een idee voor één van de bovenstaande vier energievraagstukken. 

Een uitgewerkt idee ligt er niet zomaar. De deelnemers kregen in een korte tijd te maken met verschillende aspecten van duurzaamheid, techniek en planning, maar ook met marketing en oplossingsgericht denken. Ze leerden nieuwe vaardigheden tijdens speciale workshops en ze konden experts vragen om advies. Dit speelde zich af in een omgeving waar van alles gebeurt, zowel online als offline, en in het gezelschap van strijdlustige leeftijdsgenoten. Met de hackathon konden ze leuke prijzen winnen!

Dragons’ Den

De deelnemers zijn druk bezig geweest om de ideeën die ze tijdens de hackathon ontwikkeld hebben uit te werken tot uitvoerbare oplossingen. Ze stonden er niet alleen voor. Ze kregen daarbij hulp van de opdrachtgevers, die ook bijeenkomsten voor ze organiseerden.

En dan… acht weken na de hackathon was het zover: de Dragons’ Den. Op vrijdag 11 november gaven de jongeren een pitch in het provinciehuis van de provincie waar hun school staat (Groningen, Drenthe of Friesland).

Tijdens de Dragons’ Den kregen de scholieren, inmiddels beginnende ondernemers, de mogelijkheid om hun droom waar te maken. Ze pitchten hun idee in drie minuten aan een panel van investeerders (dragons). Het uiteindelijke doel? Hun idee in het echt uit (laten) voeren!

Scholenchallenge is een samenwerking van:

Deelnemende partijen:

Opdrachtgevers vraagstukken: