wij hebben de toekomst

Over scholen-
challenge

Jongeren hebben allerlei ideeën over wat zij belangrijk vinden voor hun toekomst. Ook op het gebied van energie. Tenminste, daar gaan wij achter komen tijdens de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’. Een challenge voor scholieren van technasium-, vmbo- en mbo-scholen in Groningen, Drenthe en Friesland met als thema energie. 

De challenge start op donderdag 15 september met een hackathon, waarin bijna 200 leerlingen en studenten in 33 teams aan de slag gaan. De hackathon draait om het aangaan van uitdagingen en het zoeken van uitwegen voor het oplossen van één van onderstaande vraagstukken van verschillende opdrachtgevers: 

In de finale van de hackathon, die 16 september om 18.00 uur start, pitchen de teams hun oplossing aan de jury. En daarna? Dan gaan ze met de klas aan de slag om het idee verder uit te werken. Op vrijdag 11 november presenteren ze hun ideeën in een ‘Dragons’ Den-achtige setting’ in één van de drie provinciehuizen. Voor het ontwikkelen van de meest kansrijke oplossing in elke provincie is een startbedrag beschikbaar.

“Jongeren zijn vindingrijk en creatief, we zijn erg benieuwd wat zij weten te bereiken in die dertig uur én daarna.”

– Siem Jansen, directeur Nationaal Programma Groningen

Hackathon

Dertig uur non-stop aan de slag? Ja dat klopt! Dat doe je in een hackathon. Tijdens de hackathon gaat elk team, met daarin vier tot zes deelnemers, dertig uur op school bezig met het uitwerken van een idee voor één van de vier energievraagstukken. 

Een uitgewerkt idee ligt er niet zomaar. De deelnemers krijgen in een korte tijd te maken met verschillende aspecten van duurzaamheid, techniek en planning, maar ook met marketing en oplossingsgericht denken. Ze leren nieuwe vaardigheden tijdens speciale workshops en er zijn experts om mee te sparren. Dit speelt zich af in een omgeving waar van alles gebeurt, zowel online als offline, en in het gezelschap van strijdlustige leeftijdsgenoten. Met de hackathon zijn leuke prijzen te winnen!

Dragons’ Den

De ideeën die de deelnemers tijdens de hackathon ontwikkelen gaan ze in de weken daarna uitwerken tot uitvoerbare oplossingen. Ze maken daarbij gebruik van de Kritische vriend methode van het Lectoraat Ondernemen in Verandering waarin ‘ondernemend denken’ centraal staat. De deelnemers krijgen hulp van coaches die kritische vragen stellen, feedback geven en ze uitdagen om zaken van een andere kant te bekijken. 

En dan… acht weken na de hackathon: de Dragons’ Den. Op vrijdag 11 november geven de jongeren een pitch in het provinciehuis van de provincie waar hun school staat (Groningen, Drenthe of Friesland). Wie kan de jury het beste overtuigen? Welke ideeën zijn het meest kansrijk? In elke provincie is er een startbedrag beschikbaar voor de meest kansrijke oplossing. 

Tijdens de Dragons’ Den krijgen de scholieren, inmiddels beginnende ondernemers, de mogelijkheid om hun droom waar te maken. Ze pitchen hun idee in vijf à tien minuten aan een panel van investeerders (dragons). Het uiteindelijke doel? Een startbedrag winnen om hun idee in het echt uit te (laten) voeren!

Scholenchallenge is een samenwerking van:

Deelnemende partijen: