wij hebben de toekomst
Over scholen-
challenge
Jongeren hebben allerlei ideeën over wat zij belangrijk vinden voor hun toekomst. Ook op het gebied van voedsel. Vlak na de zomervakantie organiseren wij de tweede editie van de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’. Een challenge voor scholieren van technasium-, vmbo- en mbo-scholen in Groningen, Drenthe en Friesland met als thema voedsel.
De challenge start op 21 en 22 september 2023 met een hackathon, in dertig uur bedenken scholieren verschillende oplossingen voor één van de vier voedselvraagstukken van verschillende opdrachtgevers. De vraagstukken komen dit keer vanuit het Groninger Zorgakkoord, Hogeschool Van Hall Larenstein, IVN & IT Hub Hoogeveen, Herstelprogramma Biodiversiteit Fryslân (IVN), Rijksuniversiteit Groningen & Entrance en Het Kooklokaal/Het Vitalokaal Emmen.

Voedselvraagstukken
- In de zorg is voedsel extra waardevol. De inkoop loopt nu vaak via grote distributeurs en in grote volumes. Hoe krijgen we de productie, inkoop en logistiek meer lokaal en op maat geregeld? (Groninger Zorgakkoord)
- Hoe kan je spelvormen inzetten om (jonge) mensen bewuster te leren eten? Hoe leer je mensen al jong wat gezond eten is, en hoe groot de ‘footprint’ is van hun eetpatroon? Kan je (jonge) mensen duurzamer voedsel leren eten dat ze nog niet kennen zoals insecten, zeewier en plantaardige eiwitten? (IVN en IT Hub Hoogeveen)
- De steeds groeiende wereldbevolking vraagt een steeds groeiende voedselproductie. Hoe kunnen we met minder ruime, meer, of beter voedsel verbouwen? In een gezond ecosysteem met voldoende biodiversiteit? Hoe kan je de bestaande landbouw verbeteren en nieuwe ‘landbouw’ (bv verticale teelt, voedselbossen of Urban Farming) ontwikkelen, met de technieken die daarbij nodig zijn (Hogeschool Van Hall Larenstein en Herstelprogramma Biodiversiteit Fryslân (IVN))
- De natuur is slim, maar gaan wij er ook slim mee om? Nieuwe technologie is steeds vaker geïnspireerd door de natuur en stuurt op samenwerking met de natuur. Want als we ‘afval’ of ‘reststromen’ leren zien als grondstof, dan kunnen we een veel duurzamer voedselsysteem bouwen (Rijksuniversiteit Groningen & EnTranCe)
- (Jonge) mensen maken hun eigen keuzes.. maar, is dat zo? Slimme marketing; prijs, product, smaak en influencers spelen -vaak ongemerkt – een rol. Kan je deze of andere middelen inzetten om jongeren te verleiden tot gezonde keuzes? En ze meer bewust te laten kiezen? (Het Kooklokaal en Het Vitalokaal Emmen)
Heeft jouw klas een goed idee voor één van deze vraagstukken én lijkt het je tof om oplossingen te bedenken voor een betere wereld? Meld je klas dan aan voor de scholenchallenge van 2023.
“Jongeren zijn vindingrijk en creatief, we zijn erg benieuwd wat zij weten te bereiken in die dertig uur én daarna.”
– JORIEN DE LEEUW, ADVISEUR JONGERENPARTICIPATIE Nationaal Programma Groningen
Hackathon
Dertig uur non-stop aan de slag? Ja dat klopt! Dat doe je in een hackathon. Tijdens de hackathon gaat elk team, met daarin vier tot zes deelnemers, dertig uur op school bezig met het uitwerken van een idee voor één van de bovenstaande vijf voedselvraagstukken.
Een uitgewerkt idee ligt er niet zomaar. De deelnemers krijgen in een korte tijd te maken met verschillende aspecten van voedsel, techniek en planning, maar ook met marketing en oplossingsgericht denken. Ze leren nieuwe vaardigheden tijdens speciale workshops en ze kunnen experts vragen om advies. Dit speelt zich af in een omgeving waar van alles gebeurt, zowel online als offline, en in het gezelschap van strijdlustige leeftijdsgenoten. Met de hackathon kunnen teams leuke prijzen winnen!



Dragons’ Den
Na de hackathon gaan de deelnemers de ideeën uitwerken tot uitvoerbare oplossingen. Ze staan er niet alleen voor. Ze krijgen hierbij hulp van de opdrachtgevers, die ook bijeenkomsten voor ze organiseren. Acht weken na de hackathon is het dan tijd voor de Dragons’ Den: de jongeren geven een pitch met hun idee in het provinciehuis van de provincie waar hun school staat (Groningen, Friesland of Drenthe).

Tijdens de Dragons’ Den krijgen de scholieren, inmiddels beginnende ondernemers, de mogelijkheid om hun droom waar te maken. Ze pitchen hun idee in drie minuten aan een panel van investeerders (dragons). Het uiteindelijke doel? Hun idee in het echt uit (laten) voeren!
Scholenchallenge is een samenwerking van: