Leerling Sam bezig met de game

“Binnenkort kun je onze zelfontwikkelde game downloaden”

Een creatieve oplossing bedenken voor een groot maatschappelijk probleem, urenlang non-stop aan de slag tijdens een hackathon én de oplossing voor het probleem ook nog eens daadwerkelijk uitwerken: voor Yasmae, Mees, Marius en Sam is het ondertussen gesneden koek. De scholieren van het Praedinius Gymnasium deden vorig jaar mee met de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’ en werden winnaars van de provincie Groningen. Ze bedachten een game die mensen bewust maakt van klimaatverandering.

De scholieren konden vorig jaar kiezen uit meerdere vraagstukken rondom het thema energie. “In ons team vond iedereen gamen leuk, vandaar dat we besloten om een videogame te ontwikkelen. Het moest echt een game zijn die we ook zelf zouden willen spelen”, legt Yasmae uit.

Doordat je dertig uur non-stop aan het werk bent kom je in een bepaalde flow en zie je direct resultaat. Ook het contact onderling met de andere scholen was superleuk. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje.

Tijdens de hackathon, waar de scholenchallenge mee aftrapte, begon het team met brainstormen. “In de dertig uur die we achtereenvolgend op school waren zijn we aan de slag gegaan met het uitdenken van het spel: van de verhaallijn, tot de missies en het karakter”, vult Marius aan.

Missies voltooien

Het uiteindelijke idee voor de videogame werd een open-world game met survivalelement. “Het verhaal gaat over een meisje dat leeft in de toekomst. Ze woont in bunkers onder de grond omdat ze door klimaatverandering (giftige gassen, aardbevingen, vervuiling etc.) niet meer bovengronds kan leven. In de game moet je verschillende missies uitvoeren. Zo komt het meisje erachter dat haar vader een tijdmachine heeft ontwikkeld. Eén van de missies is bijvoorbeeld om die tijdmachine daadwerkelijk te gaan gebruiken. Zo kan ze dingen in het verleden gaan rechtzetten zodat wanneer ze terugreist naar het heden er dingen veranderd zijn. Zo wordt de wereld waar ze nu in leeft steeds groener”, aldus Sam.

Schermopname van het spel

Prijzengeld

Het overgrote deel van de verhaallijn heeft het team tijdens de scholenchallenge uitgewerkt. Ook hebben ze tijdens de eindpitch een demo laten zien aan een panel van investeerders. Uiteindelijk wonnen ze als school in de provincie Groningen. Hun prijs? € 10.000 om hun game écht te gaan ontwikkelen. “Het afgelopen jaar mochten we op school wekelijks vier uur besteden aan het ontwikkelen van het spel, hiervoor kregen we vrijstelling van normale lessen. We hebben het prijzengeld besteed aan het kopen van uitbreidingen en codes om het spel te kunnen bouwen. Ook hebben we online lessen gekocht om te leren hoe je een game maakt. Verder hebben we nog wat geld apart gezet voor de marketing straks. Zodat wanneer de game live is, mensen het makkelijk kunnen vinden en downloaden”, vertelt Mees.

Het spel downloaden

Ondertussen zijn de scholieren al bijna een jaar bezig met het ontwikkelen van de game. Ze zijn als team van zeven begonnen en zijn nu nog met zijn vijven over. “Het project kost heel veel tijd, vandaar dat sommigen hebben besloten om ermee te stoppen. Het doel nu is om de game in november op Steam (platform voor downloaden van games) te hebben staan zodat mensen het kunnen spelen”, aldus Mees. “Er moet op den duur ook wel een einde zijn”, vult Yasmae aan. “We hebben er ook nog even gedacht om iemand in te huren om het spel daadwerkelijk te ontwikkelen, want dat is allemaal best ingewikkeld. Of om het idee voor onze game aan iemand weg te geven, maar dat wilden we uiteindelijk toch niet. We hebben er zoveel werk aan gehad, dat is niet leuk.”

Het afgelopen jaar mochten we op school wekelijks vier uur besteden aan het ontwikkelen van het spel, hiervoor kregen we vrijstelling van normale lessen.

Hoogtepunt

Vol trots en enthousiasme kijkt het team terug op de afgelopen periode. Hun hoogtepunt? “De hackathon: de sfeer en de hype. Doordat je dertig uur non-stop aan het werk bent kom je in een bepaalde flow en zie je direct resultaat. Ook het contact onderling met de andere scholen was superleuk. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje”, antwoorden ze allemaal volmondig. Ook noemen Sam en Yasmae de pitch in het provinciehuis als hoogtepunt. “Met name de minuut nadat we hoorden dat we hadden gewonnen. Dat was magisch: al het werk was niet voor niks.”

Game downloaden en spelen

En dat was het zeker niet. Eind november wil het team de eerste demo van de game online hebben staan. Hou deze pagina in de gaten en blijf op de hoogte. Naast het winnende team uit Groningen hebben er ook teams uit Friesland en Drenthe gewonnen. Bekijk hier de aftermovie van vorig jaar.


Lees meer…