Succesvolle lancering van Touripedia bij ondernemers

Toukomstproject Touripedia is op 16 oktober officieel geïntroduceerd bij de eerste groep ondernemers in de vrijetijdssector. Tijdens de eerste grote presentatie in het Market Hotel in Groningen ontdekten de ondernemers wat deze nieuwe, open databank voor toerisme voor hen kan betekenen. Verschillende experts brachten samen met hen de kansen én uitdagingen voor de toekomst in beeld.

Compleet en actueel

Het doel van Touripedia is om toeristische informatie op een eerlijke en toegankelijke manier te bundelen. Nu zijn het vaak vooral de grotere organisaties die goed vindbaar zijn in zoekmachines. Touripedia zorgt ervoor dat ook kleinere ondernemers zichtbaar worden. Zo krijgen bezoekers straks een compleet en actueel beeld van alles wat er in Groningen te beleven is.

Betrokken databank

Projectleider Thijs Helfrich legde tijdens de bijeenkomst uit wat Touripedia uniek maakt: “Touripedia is een betrokken toeristische databank. Open voor iedereen, zonder verborgen agenda’s. We tonen gewoon alles.” Hij gaf een uitvoerige presentatie over de mogelijkheden die Touripedia gaat bieden.

De afgelopen maanden heeft Touripedia data opgehaald van openbare websites. De databank is nog niet live, maar bevat inmiddels ongeveer vijfduizend toeristische locaties en evenementen. De komende tijd wordt de informatie verder aangevuld en gecontroleerd, met aandacht voor privacy en auteursrechten. Ondernemers worden actief betrokken bij het vullen van de databank. “Alle betrokkenen krijgen bericht met de vraag om mee te doen”, benadrukte Thijs. “Ook leggen we uit wat het belang is van een goede website en hoe je dat kunt realiseren.”

Touripedia biedt kansen voor een perfecte match tussen ondernemer en toerist.

Nederland veroveren

Zijn verhaal werd ondersteund door presentaties van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Als Toukomstidee groeit Touripedia op in Groningen, maar vanaf 2027 wordt het NBTC de eigenaar. Dan zal ook de rest van Nederland kennismaken met Touripedia. Sanne van Let, manager digitaal bij NBTC: “Vanaf 2027 zullen veel meer regio’s aansluiten. En daarmee wordt Touripedia ook interessanter voor grote internationale partijen.”

De perfecte match

Tijdens de lancering schetste Michael Siebers, marketingstrateeg bij het NBTC, de toekomst van toerisme. “Toeristen willen optimaal comfort. Kunstmatige intelligentie – onderdeel van Touripedia – zorgt ervoor dat de toerist alleen maar hoeft te vragen en er volgt binnen een seconde een op maat gesneden voorstel. Dankzij een open databank als Touripedia heeft elke plek of accommodatie de kans om de perfecte match te vinden met de toerist.”

De bijeenkomst maakte duidelijk hoe samenwerking en open data kunnen bijdragen aan een eerlijke, innovatieve en toekomstbestendige toeristische sector. Er volgen meer bijeenkomsten voor Groningse ondernemers in horeca, recreatie en toerisme.

Meer informatie over de online databank vind je op touripedia.nl


Lees meer…