Toukomst jaaroverzicht 2022

In 2022 gingen twaalf nieuwe Toukomstinitiatieven van Groningers van start. In de video blikken we kort terug op het afgelopen jaar.

Een kleine greep uit het resultaat

In november lag de eerste druk van het spel GRUNN in de winkel en bij musea. Nog voor het einde van het jaar was het helemaal uitverkocht! Met het bordspel maken de initiatiefnemers spelliefhebbers op een laagdrempelige manier enthousiast over ons landschap en de geschiedenis ervan. Met de verkoop van dit spel is het allereerste Toukomstproject afgerond.

Roemte en Landschapswerkplaats

Ook de twee grootste Toukomstprojecten, Roemte en de Landschapswerkplaats, zijn in 2022 gestart. Roemte helpt sociale, culturele en maatschappelijke initiatieven in Groningen aan een passende plek. En de Landschapswerkplaats voert plannen uit die het Groningse landschap nóg mooier en toegankelijker maken. Met als doel het creëren van een fijnmazig biodivers netwerk van groen en water waar mensen naar hartenlust kunnen wandelen, fietsen, paardrijden en varen.

Op de tribune bij Zümmerbuhne

Zummerbühne

Afgelopen zomer speelde de allereerste muziektheatervoorstelling van Zummerbühne: Hollands Hoop. Een voorstelling met veel nationale aandacht. Ook dit jaar zet Zummerbühne een nieuwe voorstelling neer op een mooie locatie in de provincie, namelijk: op de wierde Maarhuizen in Winsum.

Elk dorp een eigen voedseltuin

Makeport Mercurius

Op dit moment zijn de initiatiefnemers van Makeport Mercurius druk bezig met het creëren van werkgelegenheid in Oost-Groningen, zij maken maken van het voormalig Philipsterrein in Stadskanaal een plek waar het onderwijs en bedrijfsleven samenkomen.

Initaitefnemers van Makeport Mercurius lopen voor de voormalige Philipsfabriek in Stadskanaal

We hopen dat in 2023 ook de laatste 12 projecten kunnen starten! De initiatiefnemers van deze projecten zijn druk bezig om hun idee verder uit te werken door bijvoorbeeld voorbereidende onderzoeken te doen.