Portretfoto van Dion ten Heggelaar

“Het is vooral belangrijk om focus te houden. Wie zijn je gebruikers of afnemers?”

Ondernemers met een succesverhaal. Daar hebben we er veel van in de provincie Groningen. We vroegen Dion ten Heggeler, één van de founders van Chordify, naar tips, de opstartfase én het bedrijf anno nu.

We want the world to live its music, klinkt het motto van muziekfanaten Dion en zijn collega’s. Vol passie werken zij aan Chordify, om muzikanten op een laagdrempelige en leuke manier muziek te leren maken en er beter in te worden. Dion: “Chordify is een platform met apps en een website en heeft verschillende producten. Allereerst zet het muziek om naar akkoorden, zodat je kunt meespelen op de piano, gitaar of ukelele met de muziek die je wilt. Daarnaast is er Karang: om je gitaar te stemmen. Ook biedt Chordify Gituru: een online gitaarleraar voor beginnende gitaristen. Hierbij luistert de app naar wat je speelt. Een chatbot geeft commentaar en challengt om verdere stappen te zetten en de app bevat handige tools, zoals een metronoom, en je kunt voor jezelf herinneringen instellen, om te oefenen.”

Praat met veel andere ondernemers. Er zijn zo veel mooie bedrijven waar je van kunt leren. Help elkaar als ondernemer met knowhow, ervaring en een netwerk.

Dat kan makkelijker

Van start-up is Chordify inmiddels uitgegroeid tot scale-up. Even wat cijfers op een rij. Dagelijks wordt er nu 40.000 uur aan muziek meegespeeld. Er komen per maand wereldwijd tussen de zeven en negen miljoen bezoekers op de site en in de apps. En er werken op dit moment meer dan 50 mensen van 11 nationaliteiten voor het bedrijf, dat een kantoor in Groningen en Utrecht heeft.

Hoe is dit begonnen? Dion: “Het initiatief lag in 2012 bij Bas de Haas. Hij deed promotieonderzoek naar muziek en informatica, één van zijn hoofdstukken ging over akkoordherkenning. Hij zag potentie in een product dat dat kon. Als gitaarleraar had ie ook leerlingen voor wie hij vaak liedjes zat uit te schrijven in de avonden en weekenden. Hij dacht: dat moet makkelijker kunnen. Nou, dat is gebleken!”

Impulsloket

Heb jij ook de ambitie om ondernemer te worden? Het Impulsloket is er voor inwoners uit de hele provincie Groningen, het is een subsidieregeling vanuit Nationaal Programma Groningen voor inwonersgroepen en kleine ondernemers met een goed idee waarvoor net even een wat grotere investering nodig is.

Naast het werk

Bas zocht mensen met kennis die hem konden helpen het platform op te zetten, onder andere developpers en grafisch ontwerpers. Dion: “We startten met z’n vijven en deden het allemaal naast ons werk. Ik had toen een designbureau samen met Gijs, ook één van de oprichters. In de weekenden, van vrijdag tot en met zondag, hielden we vaak hackathons om te werken aan het product. Ook veel in de avonduren. Soms bij iemand thuis, soms bij mij en Gijs op kantoor. In 2013 is Chordify uiteindelijk gelanceerd, toen alleen nog als website. We zagen per week het aantal gebruikers groeien. Na een jaar hadden we ook een verdienmodel: mensen gingen betalen voor de extra features en om ongelimiteerd te kunnen chordifyen.”

Stel duidelijke doelen. Wat wil je bereiken? Denk groot!

Geen eigen gewin

De beginperiode betaalden de oprichters alles uit eigen zak. “Het eerste jaar kwam er nog geen geld binnen. En toen we daarna wel omzet hadden, namen we daarvan collega’s aan. Het doel was om het platform verder te brengen; ons eigen gewin stond op de tweede plaats. In 2017 stopten we met ons oude werk om volledig te focussen op Chordify en gingen we met z’n vieren verder. Nu heb ik dus een baan in ons eigen bedrijf,” vertelt Dion.

Ik adviseer ook om in een vroeg stadium na te denken over de organisatievorm: wie doet wat, wie is waarvoor verantwoordelijk?

Relax, connect, improve

Je kunt wel zeggen dat Dion inmiddels veel weet van het oprichten van een bedrijf. Tips heeft ie dan ook genoeg voor mensen die een eigen onderneming willen beginnen of daar net mee zijn gestart. Dion: “Het is vooral belangrijk om focus te houden. Wie zijn je gebruikers of afnemers? Wat willen zij? Chordify richt zich hierbij op relax, connect en improve. Muziek is ontspannend, verbindt en je leert met Chordify muziek maken.”

Het is heel belangrijk dat iedereen hetzelfde doel voor ogen houdt.

Denk groot

Andere adviezen heeft hij ook. “Stel duidelijke doelen. Wat wil je bereiken? Denk groot! Praat daarnaast veel met andere ondernemers. Er zijn zo veel mooie bedrijven waar je van kunt leren. Help elkaar als ondernemer met knowhow, ervaring en een netwerk. Bedenk ook welke bedrijfscultuur bij je past, welke waarden je belangrijk vindt. De medeoprichters van Chordify en ik hebben bijvoorbeeld transparantie en zelfstandigheid hoog in het vaandel. Vandaar ook dat we nu zelfsturende teams hebben. En we werken alleen met mensen die enorm van muziek houden. Dat past bij Chordify. Ik adviseer ook om in een vroeg stadium na te denken over de organisatievorm: wie doet wat, wie is waarvoor verantwoordelijk? Bij ons werkte het daarbij goed dat we geen van allen de behoefte hadden manager te willen zijn.”

Enthousiast

Als laatste advies wil Dion meegeven dat het heel belangrijk is dat iedereen hetzelfde doel voor ogen houdt. “Wij willen met onze producten de wereld muzikaler maken. Er gaat een enorme kracht uit van muziek en het heeft een positieve invloed op iedereen. Daarom werken wij elke dag enthousiast aan ons platform!”

GroBusiness helpt je verder

Het centrale kosteloze contactpunt voor ondernemers in de provincie Groningen. Heb je een algemene ondernemersvraag, zoek je specifieke hulp of wil je sparren met de specialisten van GroBusiness? 

Logo van GroBusiness

Lees meer…